No és cap misteri que, al llarg de la història, la visibilització de la dona ha estat sempre subordinada a la perspectiva masculina. Ja fa quasi trenta anys d'aquella protesta a Nova York perquè només un 5% de les obres exposades en el MOMA eren de dones artistes, mentre el 85% dels nus eren femenins. Tanmateix, l'art no és l'única àrea on es menysprea la capacitat femenina. Ben és cert que gairebé tothom coneix dones ara com Simone de Beauvoir, Virginia Woolf, Marie Curie o Frida Khalo. El llistat, però segurament s'acaba aquí.
El Joan Ramón González Perez, Historiador, Cap del Servei d’Arqueologia de la Fundació Pública Institut d’Estudis Ilerdencs, ens parlarà de dones notables de les nostres contrades. Qui sap si ens descobrirà alguna heroïna amagada de la nostra història!
El món acadèmic també ha ignorat les dones simplement pel seu gènere. Fonts d'Amical Wikimedia, una organització que busca promoure la Viquipèdia, expliquen que la Gran Enciclopèdia Catalana no té suficients entrades sobre dones malgrat que es tracta d’una obra prou recent. No és sinó un indici d’una realitat molt més gran que exposa que en enciclopèdies més antigues com l'Espasa, l'aparició de dones és gairebé residual. "La societat ha mutilat la memòria de les dones".
Així, en un món liderat per homes i sense cap garantia d’aconseguir res, les dones empunyaren la ploma, el pinzell o, fins i tot, l’espasa, front a una societat que les considerava inferiors. Es aquest el cas de Joana de Belleville, una noble bretona del segle XIV que es convertí en corsària per venjar la mort del seu marit i lluità contra el rei de França, Felip VI, als albors de la Guerra de Successió de Bretanya. És aquesta una petita mostra de les conseqüències del biaix de gènere present en la història.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada