donabalafia amb els 44 anys de Moviment Veinal a Balàfia

About The Women's Sports Foundation from Women's Sports Foundation Activitats, promoció de la IGUALTAT, Xocolatades, Feminisme, Exposicions, presentacions de llibres i Conferències, una mica de tot, la millor programació per aquest any que encetem.

dijous, 28 de juliol de 2016

S'APROPA LA FESTA MAJOR DE BALÀFIA: US PRESENTEM EL PROGRAMA

La celebració en honor del patró Sant Bartomeu 

 us convida a viure la Festa Major de BALÀFIA,

Bona Festa Major


dimarts, 26 de juliol de 2016

‘Viu l’estiu’ marxem de vacances!

del 26 de juliol al 15 d'agost

per una 

Vida saludable


Tenir una vida saludable influeix de manera molt directa en el benestar, l'equilibri personal i la qualitat de vida. I aconseguir-ho depèn en bona part de l'estil de vida i dels hàbits diaris. Alimentació equilibrada, exercici físic, deixar de fumar, hàbits d'higiene.

a l'estiu protegiu-vos de La  Calor

Amb l'estiu arriben les temperatures altes i la calor. A mesura que la temperatura de l'aire puja, el cos es manté fresc amb l'evaporació de la suor, però si fa molta calor i hi ha humitat aquest procés d'evaporació s'alenteix i la temperatura corporal pot elevar-se fins a nivells perillosos. La calor excessiva pot arribar a perjudicar la salut i a provocar:
  • Esgotament. Inclou símptomes com sudoració excessiva, respiració ràpida, i pols accelerat i dèbil.
  • Deshidratació. Es produeix quan l'organisme no pot reposar els líquids i les sals minerals que perd quan la suor s'evapora.
  • Cop de calor. Pot arribar a ser greu i es caracteritza per temperatura alta, mal de cap i nàusees, entre d'altres símptomes. 
  • Rampes. L'activitat física intensa i les altes temperatures poden provocar dolors i espasmes musculars.
  • Erupcions cutànies. Apareixen com a conseqüència de la irritació de la pell per excés de sudoració. 
Protegiu-vos
Per gaudir d'un estiu saludable i evitar l'aparició d'aquests trastorns, podeu seguir alguns consells que us ajudaran a protegir-vos de la calor:
  • A casa, controleu la temperatura. Utilitzeu algun tipus de climatització, com ara ventiladors o aire condicionat, dutxeu-vos sovint i obriu les finestres per refrescar la llar durant la nit. 
  • Al carrer, eviteu el sol directe. Porteu una gorra o un barret, vestiu roba lleugera i busqueu les zones d'ombra.
  • Limiteu l'activitat física durant les hores de més calor.
  • Hidrateu-vos sovint i vigileu l'alimentació.
  • Ajudeu els altres. Si coneixeu gent gran o malalta que viu sola, aneu-los a veure i ajudeu-los a seguir aquests consells.

dimecres, 20 de juliol de 2016

AVUI ENS AGRADA RECORDAR LA CURSA BALÀFIA-AREMI 2016

 AMB EL VÍDEO DEL VOCAL RAMON REDONDO

GRÀCIES 
A LES I ELS VOLUNTARIS
CADA ANY 
TENIM UNA CURSA SÚPER 

dimarts, 19 de juliol de 2016

6 raons per gaudir de la Festa Major de Balàfia DIES 18-19-20-21 i 22 d' Agost 2016

Cultura i Tradicions
 Activitats per tota la Família
Sostenible
Música en viu i en directe
HOLI FESTIVAL OF COLOURS BALÀFIA
DIVERSIÓ A DOJO

dimecres, 13 de juliol de 2016

Aquest estiu:6 dones de CIÈNCIA per recordar i FELICITEM A LA NOSTRA CIENTÍFICA JOSEFINA CASTELLVÍ

Hedy Lamarr
(1914-2000)
Actriu i enginyera, va inventar un sistema de modulació de senyals redioelèctrics, refractari a les interferències. Avui en dia és fa servir a les connexions bluetooth, als telèfons mòbils i a les xarxes de wi-fi. Al 1942 va patentar un sistema de comunicació secreta que és va fer servir en la guerra del Vietnam i en la crisi dels míssils de Cuba.

Isabel de Portugal Trabal i Tallada
(1924-2014)
Primera Doctora en Enginyeria Industrial de l'estat espanyol i primera de la seva promoció i primera enginyera industrial catalana. Afirmava:"m'agrada més treballar que figurar, cosa que suposo que és una actitud molt d'enginyeria". El seu pare li va posar el nom perquè és una de les poques santes nascudes a Barcelona. Va treballar en la maquinària per fabricar paper, cartró i cel.lulosa. Apostava pel treball dur i eficient. 

Elisa Leonida Zamfirescu
(1887-1973)
Primera dona enginyera del món, va trencar amb tots els estereotips típics de principis de SXX. Com que no la van deixar matricular a Bucarest, va traslladar-se a Berlín però tampoc ho va tenir fàcil, l'època no era favorable per què les dones estudiessin. El degà de la facultat va definir el perfil de les dones del moment amb: església, infants i cuina, en alemany les "tres k":kirche, kinder, küche i un dels professors en veure-la a la classe li va cridar: la cuina és el lloc de les dones, no la politècnica.

Àngela Ruiz Robles
(1895-1975)
Mestra molt activa, va idear el primer llibre electrònic per facilitar l'aprenentatge amb el mínim esforç físic i intel.lectual. Tenia la convicció que s'havia de transformar l'educació tradicional cap a una de més interactiva i raonada, que calia fer més atractiu l'aprenentatge i adaptar l'ensenyament al nivell de cada estudiant.

Pilar Careaga Basabe
(1908-1993)
Primera enginyera industrial de l'estat espanyol, alcaldessa de Bilbao i la primera dona que va conduir una locomotora de vapor. Una intrépida representant de la societat vasca més conservadora i espanyolista. Amb la república, 1931,  va despuntar en política i va desenvolupar una activitat intensa durant la guerra civil. Pionera en la història de la visibilitat de les dones en la enginyeria.

Josefina Castellví i Piulachs
(1935)
Biòloga i oceanògrafa de prestigi internacional, s’ha dedicat a la investigació científica amb passió i esperit d’aventura, però també amb rigor i paciència. El seu interès per la ciència que estudia els oceans l’ha portat a viure a l’Antàrtida, on ha tingut experiències que han deixat una sàvia empremta en el seu caràcter. Ha contemplat la blancor del silenci, els matisos del gel, el moviment rítmic de les foques i pingüins, el creixement de les algues i el plàncton... i potser, precisament de tot això, prové la calidesa i serenor que transmet la seva personalitat de manera involuntària.

divendres, 8 de juliol de 2016

Els llegums

Els cigrons, les llenties, les mongetes seques o els fesols, els pèsols, les faves, i la soja són llegums, els quals es defineixen com les llavors netes i sanes procedents de les plantes de la família de les lleguminoses.
Es tracta d’un grup d’aliments molt valuós des del punt de vista nutricional, així com des de la vessant gastronòmica i de la seva accessibilitat econòmica. A més, els llegums es poden adquirir amb formats múltiples: secs, frescos, cuits, en conserva, congelats i en forma de derivats (en farines, begudes, fermentats, etc.).

Consells gastronòmics

Les guies alimentàries recomanen el consum de llegums com a estratègia per millorar la dieta de la població.
Malgrat l’àmplia disponibilitat de llegums en el nostre entorn i els seus avantatges nutricionals, les xifres de les enquestes alimentàries evidencien un consum inferior al de les recomanacions. Segons les darreres dades disponibles, l’any 2011 es van consumir 18 grams/persona/dia, mentre que la recomanació se situa en uns 30 grams diaris. Vegem a continuació d’on surten aquests 30 grams.
En aquest sentit, i en el nostre entorn, es recomana incloure els llegums entre dues i quatre vegades a la setmana, considerant que una ració equival a 60-80 grams en cru (fent els càlculs pertinents i traspassant-ho a un consum diari, resulten entre 20 i 45 grams/dia, és a dir, una mitjana d’uns 30 grams/dia). Els 60-80 grams en cru equivalen aproximadament a uns 150-200 grams en cuit, o un plat.
Per aconseguir complir l’objectiu de consumir 2-4 racions de llegums a la setmana, es pot planificar la compra i distribuir el menú setmanal de maneres múltiples:
  • Dies alterns (dia sí/dia no).
  • 3 dies a la setmana (dilluns, dimecres i divendres o bé dimarts, dijous i dissabte, etc.).
  • 2 dinars i 2 sopars o bé 2 dinars i 1 sopar.
  • Si a la família hi ha infants que dinen a l’escola, és gairebé segur que consumiran llegums, com a mínim, un dia per dinar. Per tant, es pot afegir un altre dinar del cap de setmana a base de llegums, i també, en algun altre sopar.
És convenient programar el menú i planificar la compra i les receptes, per tal de garantir la presència d’aquest grup d’aliments i enriquir la varietat de preparacions i tècniques culinàries. A l’apartat de receptes es presenten trucs i idees que poden ser d’utilitat per incorporar els llegums a la dieta habitual.

dimecres, 6 de juliol de 2016

US PROPOSEM UN ESTIU ACTIU: Bon dia des del PAAS!

El Pla integral per a la promoció de la salut mitjançant l'activitat física i l'alimentació saludable, conegut com PAAS, va ser elaborat pel Departament de Salut en resposta a l'increment observat en la prevalença d'obesitat, d'acord amb l'estratègia mundial de l'OMS i de la NAOS.
Dins del PAAS, s'inclouen accions pròpies i altres a les quals s'ha donat assessorament tècnic i/o suport institucional en quatre àmbits:
• educatiu
• sanitari
• comunitari
• laboral
Algunes accions del PAAS es porten a terme des d'ajuntament i consells comarcals, institucions sanitàries o educatives, gremis, fundacions i empreses privades.
Propostes del PAAS
Ens complau fer-vos arribar els enllaços als darrers documents que hem publicat i que teniu disponibles al web de l’Agència de Salut Pública de Catalunya,
ASPCAT i també a CANAL SALUT.
 Tot seguit els trobareu ja enllaçats.

Equip PAAS
PAAS-Alimentació (Promoció de la Salut mitjançant l'Activitat Física i l'Alimentació Saludable)
Agència de Salut Pública de Catalunya
Departament de Salut. Generalitat de Catalunya

dimarts, 5 de juliol de 2016

Cinefòrum de Lika! NO US EL PERDEU!

Arriba l’estiu i arriba també la nova edició del Cinefòrum de Lika!
Adjunt teniu el cartell per si en voleu/podeu fer difusió.
Les pel·lícules que hem escollit no deixen indiferent a ningú i serà un plaer compartir-les amb vosaltres.
Gràcies.
Una abraçada violeta.

I SI NO ENS VEIEM... BON ESTIU!
A LIKA aprofitarem per fer recull de l’any i definir el nou curs.

No dubtis en contactar-nos si vols col·laborar en algun projecte o fer-nos alguna proposta!