NO US PERDEU L'ESPECTACLE DE LES BRUIXES DEL PONT DEL BOC
dissabte 3 d'octubre a partir de les 19:00h
VENIU A LA COPA D'OR I SOT DE FONTANET
Us deixem el resum de la cinquena representació de la Festa Espectacle en la que BALÀFIA PARTICIPA DES DELS INICIS " LES
BRUIXES DEL PONT DEL BOC", que els veïns de l'Associació de veïns Copa
d'Or i sot de Fontanet any rere any escenifiquin la vida i penúries de
les dones remeieres del segle XV i que tenim el seu punt de reunió al
Pont del Boc de Biterna, situat a la Clamor de la Copa d'Or i que les aigües de la Femosa travessen per sota per arribar al riu Segre
La cacera de bruixes desenvolupada a Catalunya, des dels seus orígens a
finals de l'època medieval fins a la seva articulació durant els primers
temps moderns. La investigació aporta, un volum
considerable de documentació judicial inèdita dels segles XV i XVI, la
qual constitueix la base imprescindible per a una aproximació global a
aquest fenomen històric. A partir d'aquest material i de les fonts ja
conegudes, l'anàlisi s'estructura sobre tres eixos principals.
Primerament, s'aborden els elements que donaren lloc a l'estereotip de
la bruixa durant l'època baix-medieval. Seguidament, s'estudien les
primeres caceres desenvolupades a Catalunya durant les primeres dècades
del segle XV, tot comparant-les amb els esments coetanis a nivell
europeu. Finalment, s'analitza en detall la documentació judicial
inèdita per mirar d'entendre l'articulació de la cacera de bruixes a
Catalunya durant els segles XV i XVI. La investigació dona
com a resultat la creació del primer corpus documental sobre els primers
dos-cents anys de cacera de bruixes a Catalunya, evidenciant la riquesa
documental del Principat per a l'estudi d'aquest fenomen. Així mateix,
el treball permet arribar a una sèrie de conclusions sobre l'origen i
articulació d'aquest fenomen a Catalunya en època medieval i moderna.
En primer lloc, destaca la importància dels canvis operats a finals de
l'època baix-medieval en referència a la teologia i a les noves
reflexions demonològiques, la influència de l'acció inquisitorial contra
el maleficium i la seva influència en les cúries laiques, o el discurs
anti-supersticiós desplegat per la predicació baix-medieval. En segon
lloc, la recerca serveix per constatar la precocitat,
intensitat i duresa de la persecució de bruixes a Catalunya, un fet que
remarca la seva singularitat en el context dels regnes hispànics.
Aquesta situació aniria lligada a la pròpia situació político-jurídica
del Principat, amb una forta autonomia de les autoritats locals i una
manca de control per part d'institucions de justícia centralitzades, ja
fos el Sant Ofici o la pròpia justícia reial. Catalunya seguiria així el
model descrit per autors com Brian P. Levack, segons el qual aquells
territoris amb un poder central fort i un sistema judicial centralitzat,
haurien registrat una intensitat molt baixa de persecucions, amb una
absència gairebé total de sentències a mort. Un model perfectament vàlid
per al centralitzat i gairebé lliure de bruixes regne de Castella, i
també, però just a l'inrevés, per al jurisdiccionalment fragmentat i ple
de forques Principat de Catalunya. Finalment, l'última de les
conclusions derivades d'aquesta investigació fa referència a la
importància del marc local en l'articulació de la cacera, amb un
protagonisme destacat d'unes autoritats locals sovint esperonades per la
pròpia població. Aquesta constatació ens allunya de concepcions
historiogràfiques que vinculaven tradicionalment la cacera de bruixes
als mecanismes d'Estat o a l'impuls de l'Església post-tridentina,
enfrontats a una suposada cultura popular. En canvi, en el cas català,
la persecució seria majoritàriament instigada per la pròpia població en
un context de desgràcies com ara epidèmies, maltempsades i morts
d'infants o bestiar. Una persecució judicial, doncs, que aniria de baix a
dalt, iniciada en les pròpies comunitats a partir d'acusacions de
malefici o emmetzinament i desenvolupada en el marc de les cúries
locals, amb una subversió evident de l'ordre del dret, un ús habitual
del turment i una gran predisposició a emetre sentències de mort.
Per saber-ne més : http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/51863.
Orígens i evolució de la cacera de bruixes a Catalunya (segles XV-XVI)
Orígens i evolució de la cacera de bruixes a Catalunya (segles XV-XVI)
http://hdl.handle.net/2445/51863
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada