A finals de novembre de 2011, és va donar a conèixer des del ICD (Institut Català de les Dones) que la Línia
d’atenció a les dones en situació de violència 900 900 120 ha atès
105.156 demandes d’atenció i informació des de la seva creació l’any
2001. És va destacar que les xifres mostren que “el 900 900 120 és
un servei pioner que, després de 10 anys, continua sent útil i necessari
perquè les dones puguin viure sense violència masclista”. La presidenta
de l’ICD va fer aquestes declaracions en la inauguració d’una jornada
tècnica sobre la coordinació de casos en els circuits contra la
violència masclista, organitzat per l’ICD en el marc de la commemoració
del Dia Internacional per a l'eliminació de la violència envers les
dones.
El
servei, “és un primer recurs on les dones poden
trucar de forma anònima i expressar, en molts casos per primera vegada,
la violència viscuda i se’ls ofereix una derivació, el més acompanyada
possible, als serveis més adients de la xarxa d’intervenció integral
contra la violència masclista”.
La Línia 900 900 120 atén les demandes relacionades amb qualsevol forma
de situació de violència contra les dones, en 124 llengües, tots els
dies de l'any i durant les 24 hores del dia. En concret, entre els anys
2001 i 2010 el servei ha atès 96.411 sol·licituds d’informació, i entre
els mesos de gener i octubre d’enguany 8.745. Les trucades són ateses
per un equip de professionals de l’advocacia, la psicologia, el treball
social i la medicina.
En els primers deu anys de funcionament les dones entre 31 i 40 anys
(40,92%) són les que més freqüentment han utilitzat el servei. En segon
lloc ho han fet les dones entre 41 i 50 anys (25,61%) i les de 19 a 30
anys (14,17%). Pel que fa a les diferents maneres que es manifesta la
violència, el 68% de les consultes han estat sobre violència
psicològica, el 38,6% per violència física, el 5,5% per violència
econòmica i el 2,79% per violència sexual.
Si tenim en compte els àmbits on la violència té lloc, el 84,72% de les
consultes han estat sobre violència en l’àmbit de la parella, 7,44% en
l’àmbit familiar, 2,67% en l’àmbit comunitari i 0,43% en l’àmbit
laboral. Al llarg dels primers vuit anys de funcionament aquest servei
ha experimentat un increment sostingut d’atencions que va arribar al
màxim l’any 2008 amb un total de 15.666 trucades. Posteriorment s’ha
produït una baixada del nombre de consultes fins arribar a les 13.219
atencions realitzades l’any 2010. Aquest fenomen pot tenir explicació
pel desplegament a Catalunya de la Xarxa de Serveis d’Informació i
Atenció a les Dones, (SIAD). En aquest sentit, la presidenta de l’ICD va donar a
conèixer que “de les 37.344 dones que es van adreçar l’any passat a
algun dels cent Serveis d’informació i atenció local (SIAD), 5.439
requerien atenció sobre violència masclista”. Els SIAD incrementen
l’eficàcia en la prevenció i l’atenció precoç de la violència masclista
en el nostre territori. La xarxa d’aquests serveis s’ha materialitzat en
els darrers anys gràcies als acords establerts per l’ICD amb els
consells comarcals i els municipis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada