dissabte, 30 d’abril del 2022

Sònia Moll Gamboa. Acabem l'abril

Sònia Moll Gamboa és una filòloga i poeta catalana. Treballa com a professora de català per a adults i com a correctora i assessora lingüística. Va guanyar el premi Jalpí i Julià de Narrativa en la categoria juvenil l'any 1992. El seu primer llibre va ser la novel·la juvenil L'últim estrip d'aire. 


diumenge, 24 d’abril del 2022

CURSA DE LA PARÀLISI CEREBRAL: BALÀFIA-AREMI-BONAVENTURA BALDOMÀ 40a Edició. Perquè m’agrada la finalitat de la Cursa!

 

LA 40a EDICIÓde la CURSA DE LA PARÀLISI CEREBRAL. BALÀFIA-AREMI-BONAVENTURA BALDOMÀ HA ESTAT UN ÈXIT!!!

Moltes gràcies a totes les persones que ens heu ajudat a aconseguir celebrar aquesta festa d’esport, inclusió i solidaritat


Clica per ajudar-nos a que els i les noies, usuàris i usuàries dels serveis de l’Associació AREMI, puguin fer més sessions de fisioteràpia

La solidaritat i la integració, els drets de totes les persones a participar de les activitats que es promouen


dissabte, 23 d’abril del 2022

PER SANT JORDI 150 anys del naixement de Francesca Bonnemaison i Farriols

 

Francesca Bonnemaison i Farriols, escriptora i pedagoga (Barcelona, 1872-1949).

Francesca Bonnemaison i Farriols va treballar com a bibliotecària de l’Obra de Buenas Lecturas i va col·laborar a La Veu de Catalunya (amb el pseudònim de Franar) i a la revista Claror.

Però la seva gran aportació fou la fundadora de la Biblioteca Popular de la Dona (1909), precedent de l’Institut de Cultura i Biblioteca Popular de la Dona (1910).

Com a directora d’aquest centre desenvolupà una intensa tasca pedagògica i organitzativa per tal d’oferir a les dones una educació que els permetés millorar la seva situació laboral, social i cultural.


Francesca Bonnemaison va crear el primer centre dedicat exclusivament a la formació cultural i laboral de les dones,a Europa. Va ser el 28 de març de 1909 a la parròquia de Santa Anna i es deia La Biblioteca Popular de la Dona, precedent de l’Institut de Cultura i Biblioteca Popular de la Dona (1910).

Com a directora d’aquest centre desenvolupà una intensa tasca pedagògica i organitzativa per tal d’oferir a les dones una educació que els permetés millorar la seva situació laboral, social i cultural i afavorís la seva incorporació al mercat laboral o millorés les seves expectatives professionals.

Les alumnes podien estudiar un ampli ventall de matèries incloses les científiques o tècniques, aprendre idiomes, assistir a conferències, fer esport... Aquesta iniciativa pionera fou especialment significativa per a les dones obreres. Amb la proclamació de la República s'implicà en la vida política participant en les campanyes a favor del vot femení (1931) i presidí la secció femenina de la Lliga Regionalista (1932).

També treballà com a bibliotecària de l’Obra de Buenas Lecturas i va col·laborar a La Veu de Catalunya (amb el pseudònim de Franar) i a la revista Claror.

Un dels efectes de la discriminació de la dona era l’analfabetisme: generalitzat entre la classe obrera, era gairebé total entre les treballadores. Francesca Bonnemaison va entendre que l’educació d’aquestes dones era el fonament necessari per a una millora de les seves condicions de vida, i així va començar a desenvolupar un projecte pedagògic influenciat per la tasca de les introductores a Catalunya del feminisme reformista d’arrel catòlica. El treball d’escriptores com Carme KarrCaterina Albert o Dolors Monserdà, aplegades durant aquells anys al voltant de la revista Feminal, fou una font d’inspiració per a ella.

dijous, 21 d’abril del 2022

GAUDIM A LA PLAÇA A BALÀFIA. UNA ACTIVITAT COMPARTIDA. FAMÍLIES US ESPEREM DIVENDRES !!

 

Què és un Pla Educatiu d'Entorn?

Els Plans Educatius d’Entorn són una proposta educativa innovadora que volen donar resposta a les múltiples necessitats de la nostra societat. Es tracta d’una iniciativa de cooperació educativa entre el Departament d’Educació i la Federació de Municipis de Catalunya.

S’adrecen a tot l’alumnat entre 0 i 18 anys i a tota la comunitat educativa, però amb una especial sensibilitat als sectors socials més desafavorits.

Es pretén que l’educació sigui integral, contínua, arrelada, cohesionadora, inclusiva i en xarxa, per tal de formar ciutadans i ciutadanes preparats per al món complex i divers de què formen part.

Fruit del conveni de col.laboració entre el Departament d'Educació i l'Ajuntament de Lleida, el curs 2004-2005 es va engegar a la ciutat el Pla Educatiu d'Entorn al barri de Pardinyes. Aquest PEE va ser un dels primers 27 PEE pilots, els quals posaven en funcionament un nou projecte educatiu a Catalunya.

A Lleida, s'inicià al barri de Pardinyes perquè disposava d’ una potent xarxa associativa, que permetia aprofundir en el treball conjunt, ben articulat, coordinat i coherent de tots els organismes que treballen en l’atenció i l’educació dels membres més joves de la societat; és a dir, entre els centres educatius, les entitats del barri i el municipi.

Què pretén aconseguir el PEE ?

Per damunt de tot, pretén atendre i millorar l’educació de tot l’alumnat, en especial d'aquells en situació més vulnerable i desafavorida,

Els seus objectius són:

  • Fomentar la llengua catalana.
  • Promoure el diàleg intercultural.
  • Propiciar la relació  i la implicació entre  famílies,  entitats i centres educatius.
  • Dinamitzar i facilitar actuacions coordinades entre els centres educatius del sector o de la ciutat.
  • Promoure la igualtat d’oportunitats per a l’alumnat i les seves famílies.
  • Aconseguir l’educació integral de tot l’alumnat.

dilluns, 4 d’abril del 2022

JORNADA D'ESPORT FEMENÍ LLEIDA EN COMMEMORACIÓ DEL DIA MUNDIAL DE L'ACTIVITAT FÍSICA

 

ESPECIALMENT ORGULLOSES DE COL.LABORAR AMB LA UNIVERSITAT DE LLEIDA I LA RESTA D'ENTITATS SOLIDÀRIES



diumenge, 3 d’abril del 2022

DIA MUNDIAL DE L'ACTIVITAT FÍSICA. Les sinèrgies funcionen a Balàfia.

 

El terme sinergia vol dir cooperació i el seu ús més freqüent es en el camp de la SALUT, on es parla de l’efecte sinèrgic de dos òrgans com la millora que es produeix pel fet que aquests òrgans treballin associats.
Aplicat al món COMUNITARI, la sinergia és la producció d’efectes addicionals que resulten del treball conjunt de dos o més organitzacions, tenint en compte que aquest efecte no es produiria si aquestes organitzacions actuessin per separat.
A BALÀFIA és dona aquesta sinergia dins de les organitzacions involucrades en l' Activitat Física per a la Salut. 
FEU UN ESTIL DE VIDA ACTIU I SALUDABLE
CAMINA I FES SALUT!

divendres, 1 d’abril del 2022

“Mou la vida” 6 d'abril "Dia Mundial de l'Activitat Física (DMAF)"


Us animem a participar, un any més, en la celebració del Dia Mundial de l'Activitat Física (DMAF), que tindrà lloc el pròxim 6 d'abril.

El Dia Mundial de l'Activitat Física és una iniciativa conjunta entre SGEAF i ASPCAT, en el marc del projecte d'integració de SumaSalut a Catalunya, organitzem de manera conjunta els Programes d'Activitat Física Saludable, Atenció Primària Sense Fum i Beveu menys.

L'objectiu del DMAF és promoure l'activitat física com a eina de salut i benestar, i estendre els efectes beneficiosos d'aquesta pràctica enfront del sedentarisme, un dels principals factors de risc de mort als països occidentals.

El lema mundial d’enguany és Mou la vida”. 

Al 2022 la campanya específica per a l’Atenció Primària, en el marc de SumaSalut és "Activa't i comença a sumar".


Us animem que feu difusió en el vostre àmbit de l'enquesta adreçada a la població i també a xarxes socials publicant imatges o vídeos amb les etiquetes: #SumaSalut, #DMAF2022, #gentactiva #moulavida